Openingstijden (8u-17u)
Contact
Verpakkingsoplossingen

Hoe kan de impact van transport op het milieu worden verminderd?

27 sep 2021 —
Afdrukken
impact of transportation

Als u bij een productiebedrijf werkt, heeft milieuvriendelijkheid niet alleen te maken met het product dat u verkoopt, maar ook met de manier waarop u het verpakt en aan klanten levert.

Als u bij een productiebedrijf werkt, heeft milieuvriendelijkheid niet alleen te maken met het product dat u verkoopt, maar ook met de manier waarop u het verpakt en aan klanten levert.

De recente toename van knelpunten in de wereldwijde toeleveringsketen en van de verzendkosten heeft het belang van vervoer voor productfabrikanten duidelijk gemaakt. Het is een belangrijk onderdeel van de toeleveringsketens en de algemene kostenstructuren van bedrijven. Vervoer en distributie zijn de veroorzaker van ruwweg 25% van alle broeikasgasemissies in de Eurozone, waarbij het vervoer van producten goed is voor minstens een derde van dat totaal. 

De details van de onlangs door de Europese Commissie aangekondigde plannen om de uitstoot van broeikasgassen verder terug te dringen, moeten nog worden vastgesteld, maar het is duidelijk dat van iedereen en elk bedrijf zal worden verwacht dat het zijn CO₂-voetafdruk in het milieu minimaliseert. 

 

Met de voortdurende verschuiving naar e-commerce en online winkelen, zijn goede verpakkings- en verzendingsmethoden van cruciaal belang voor zowel uw bedrijfskosten als uw milieuprofiel.  

Begin met een verpakking 

Het optimaliseren van de logistiek voor het leveren van producten aan consumenten begint met een verpakking. Als die te klein of niet stevig genoeg is, kunnen producten beschadigd raken, en die schade is vaak een direct verlies voor de fabrikant. De resulterende retourzendingen en nieuwe zendingen kunnen ook de milieukosten van de transactie verdubbelen of zelfs verdrievoudigen in vergelijking met een succesvolle levering. 

 

Er bestaat echter ook zoiets als oververpakking. De door de pandemie veroorzaakte sterke toename van e-commerce en de vraag naar verpakkingen in de afgelopen 18 maanden heeft dit probleem aan het licht gebracht. Te veel verpakkingsmateriaal gebruiken zorgt niet alleen voor een hoger verbruik van grondstoffen, maar vergt ook meer energie voor het transport. Verpakkingen die beter op de producten zijn afgestemd, hoeven minder of niet te worden gevuld om de inhoud te beschermen. Zij beperken ook het probleem van 'lucht versturen', dat veel duurder is dan het klinkt.   

 

BODY-1_590x300.jpg


 

Op maat gemaakte pakketten nemen ook minder ruimte in beslag in een bestelwagen, waardoor meer producten in één lading kunnen worden geleverd en er minder zendingen nodig zijn. Ze lenen zich ook beter voor verpakkingssystemen met herbruikbare houten palletten met opzetranden die de goederen beter en met minder verpakkingsmateriaal kunnen vastzetten.  

Kies goede partners  

Een goede manier voor bedrijven om deze problemen aan te pakken is goede partners te kiezen. Niet alle vervoerders en logistieke bedrijven zijn hetzelfde als het gaat om milieuprestaties. Vraag bij de beoordeling van deze bedrijven naar informatie over hun staat van dienst op milieugebied. 

Hebben ze het EU Ecolabel, dat bedrijven richtlijnen geeft om hun milieu-impact te verminderen? Welke ISO-certificeringen hebben zij voor hun activiteiten? In Frankrijk verplicht het Franse agentschap voor ecologische overgang (ADEME) transportbedrijven om gebruikers te informeren over hun kooldioxide-uitstoot en biedt het tools om de informatie tussen dienstverleners te vergelijken.  

 


BODY-2

Wees niet bang om meer gedetailleerde vragen te stellen over hoe bedrijven hun CO₂-voetafdruk trachten te verkleinen.  

  • Hoe dicht liggen de distributiecentra van een verzender bij uw klanten? Hoe langer de reisafstand, hoe minder milieuvriendelijk de transactie.  
  • Welk soort voertuigen gebruiken ze in hun bedrijf? Emissie-arme elektrische voortuigen, diesel-slurpende dinosaurussen of iets ertussenin?  
  • Maken ze gebruik van geo-locatie technologieën om hun transportroutes te optimaliseren? 
  • Houden ze de bandenspanning nauwlettend in de gaten om een maximale brandstofefficiëntie van hun voertuigen te garanderen? 

 

Een belangrijk aspect van transportbedrijven is de manier waarop zij het laatste deel van de productlevering aan de eindklant verzorgen. 

De laatste kilometer 

Bij de verzending van producten is de laatste kilometer (ongeveer) de belangrijkste. De reis van een magazijn of distributiecentrum naar de eindklant vertegenwoordigt volgens de meeste schattingen minstens de helft van de totale verzendingskosten van een levering. Met alle korte ritten naar meerdere locaties, vaak in dichtgeslibde stedelijke omgevingen, draagt het waarschijnlijk bij aan ten minste de helft van de koolstofemissies van een typische levering. 

Elektrische voertuigen zijn een voor de hand liggende, zij het aanvankelijk dure, oplossing. IKEA, 's werelds grootste meubelverkoper, heeft toegezegd elektrische zware vrachtwagens te gebruiken voor zijn leveringen. De partners van het transportbedrijf hebben al een volledig elektrisch wagenpark voor een aantal grote steden zoals Parijs, Shanghai en New York en IKEA is van plan om tegen 2025 al zijn leveringen op de laatste kilometer wereldwijd emissievrij te maken.    

 

Waar mogelijk zouden bedrijven zonder al te omvangrijke producten ook moeten overwegen gebruik te maken van groene opties zoals fietskoeriers en vrachtfietsen om pakketten aan individuele huizen en kantoren te leveren. Zij verminderen de congestie in de stad, beperken de druk op de infrastructuur en stoten vrijwel geen broeikasgassen uit.  

 

impact of transportation

Het doel van een betere 'laatste kilometer'-logistiek is snellere, efficiëntere en milieuvriendelijkere productleveringen. Vaak gaat het om het beheer van grote wagenparken in dynamische, veranderende situaties. Het gaat er ook om de ophaalpunten te coördineren met de leveringscapaciteit en leveringen te combineren met ophaal- en terugbrengbewegingen om het aantal lege vrachtwagens tot een minimum te beperken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel bedrijven technologie gebruiken om met al die informatie te helpen. Software van bedrijven zoals het Brusselse Urbantz beheert alle variabelen die een rol spelen in de logistiek van de laatste kilometer. 

Verder gaan 

Een andere haalbare optie is om de taak uit te besteden aan een ervaren logistiek bedrijf. Hoe dan ook, het proces begint met een slimme verpakking die minder materiaal gebruikt, de magazijnkosten verlaagt en de CO₂-uitstoot vermindert die nodig is om een product bij de klant te krijgen.