Maud Vantours' onbegrensde fantasie voor de mogelijkheden van papier vormt de basis van haar creatieve carrière. Ter ere van de awards spraken we met Maud over haar creatieve reis, van haar vroegste ontwerpherinneringen tot de oprichting en het daaropvolgende succes van haar ontwerpstudio, en over haar bijdrage aan de awards zelf.
Maud Vantours' onbegrensde fantasie voor de mogelijkheden van papier vormt de basis van haar creatieve carrière. Ter ere van de awards spraken we met Maud over haar creatieve reis, van haar vroegste ontwerpherinneringen tot de oprichting en het daaropvolgende succes van haar ontwerpstudio, en over haar bijdrage aan de awards zelf.
Maud Vantours kent u wellicht nog niet bij naam, maar als u ooit in Parijs heeft rondgeslenterd, is de kans groot dat u haar prachtige werk heeft opgemerkt in de etalages van grote Franse merken. Haar verfijnde ontwerpen zijn ook vaak te zien in parfumadvertenties in glossy's. Met klanten als Chanel, Dior, Louis Vuitton, Christian Louboutin, Lancôme, Kenzo, Chaumet en vele anderen kunnen we haast niet om Mauds creaties heen.
De creatieve loopbaan van Maud Vantour is gestoeld op haar onbegrensde fantasie wat betreft de mogelijkheden van papier. Haar passie voor het bewerken van materialen tot dromerige ‘designscapes’ en kunstige voorwerpen beperkt zich echter niet tot papier. Ze is voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om zichzelf uit te drukken met andere materialen, zoals plexiglas, metaal of hout. Haar ontwerpen variëren van speels tot stijlvol, van grafisch tot realistisch, maar één ding staat vast: ze zijn ongelooflijk doordacht, met oog voor precisie en detail, wat van haar een echte vakvrouw maakt.
Maud Vantours leek dan ook de voor de hand liggende keuze toen we een creatief persoon zochten om de Creative Power Awards van Antalis te ontwerpen. De Awards zijn een eerbetoon aan de kracht van creativiteit en aan de ontwerpers en drukkers die met hun ideeën en expertise papier tot leven brengen. Het was daarom van het grootste belang dat de Awards hieruit zouden voortkomen.
Ter gelegenheid van de aanstaande prijsuitreiking spraken we met Maud over haar creatieve reis, van haar vroegste herinneringen wat betreft ontwerpen tot de oprichting van haar inmiddels succesvolle ontwerpstudio, en over haar bijdrage aan de Awards.
Als kind droomde ik van een baan waarin ik de hele dag kon tekenen… dat zou de perfecte baan voor mij zijn. Daarom ben ik een kunstopleiding gaan doen en werd ik ontwerper. Ik ben afgestudeerd aan de École Duperré in Parijs, waar ik de opleiding Design Training heb gevolgd, met een specialisatie in textiel en materiaalonderzoek.
In een ontwerpstudio is geen werkdag dezelfde – alles hangt af van het soort project waar we aan werken. Mijn teamleden en ik zijn om 9.30 uur in de studio. Er werken hier vier mensen, die elk hun eigen specialiteit hebben. Ik pak eerst een kop thee, lees mijn e-mails en ga dan verder met lopende projecten. Dat kan inhouden: ontwerpen op de computer, onderzoek doen naar prototypes of displays maken. Na een snelle lunch in de studio gaan we verder met lopende kunstprojecten, en 's middags drinken we heel veel koppen thee…
Papier is een van mijn favoriete materialen omdat het licht en plooibaar is. Het is dun, maar als je papier samengevoegd, wordt het dik en sterk. Ik leg het op elkaar en snijd vervolgens laagje voor laagje weg, net zolang tot er volume en een derde dimensie ontstaat. Ik gebruik graag basismaterialen en verander die in ‘edele’ materialen door ze te bewerken en ermee te spelen.
Ik werk al lange tijd met papier en er zijn altijd nieuwe manieren om het te gebruiken. Papier is een materiaal met veel verschillende soorten textuur, uiterlijke kenmerken en kleuren, en ik vind het leuk om al die mogelijkheden te combineren. Ik combineer papier ook graag met andere materialen, zoals metaal, plastic en leer, om een luxueuze uitstraling en verrassende esthetische kenmerken te creëren.
Een van onze laatste projecten is gemaakt van eikenhout. Het is een cognacfles voor Louis XIII gemaakt van dunne laagjes eikenhout, die in elkaar geschoven zijn zoals een pop-upvoorwerp. We hebben dus eigenlijk een papiertechniek gebruikt en die toegepast op massief hout voor een verrassingseffect.
De laagjes staan voor de cyclus van de tijd en de knowhow die is overgeleverd door eerdere generaties keldermeesters. De studio heeft in samenwerking met een van onze fantastische partners dunne eikenhouten laagjes gemaakt om de Louis XIII-fles volume te geven, waarna deze haar kenmerkende vorm kreeg.
Ik werk graag met veel mensen aan verschillende projecten, voor een groot aantal merken. Ieder nieuw project is een creatieve uitdaging. Mijn grootste uitdaging is mezelf verder ontwikkelen, nieuwe technieken vinden en een nieuwe esthetiek creëren.
Wanneer een klant ons benadert met een nieuw project, sta ik te popelen om een nieuw verhaal, een nieuw concept, een nieuw idee te bedenken dat tegemoetkomt aan de eisen van de klant. Iedere aanvraag is een nieuwe kans om een nieuw ontwerp, een nieuwe grafische vormgeving en nieuwe kleurcombinaties te maken, en dat vind ik heerlijk! De uitdaging is om steeds beter te worden.
Mijn favoriete projecten zijn dus projecten die uitmonden in een esthetisch resultaat of een esthetische vorm die ons verrast terwijl we in het begin geen idee hadden wat het resultaat zou zijn. Projecten waarbij we, na moeizaam onderzoek, veel nadenken en technische ontwikkelingen, een oplossing vinden waarmee het hele team instemt.
We hebben de Awards gebouwd als piramides van stenen die elkaar in evenwicht houden. De symbolische stenen staan voor het delicate evenwicht in het proces vanaf de zuivere creatie tot en met alle stappen die nodig zijn om een kunstwerk daadwerkelijk tot stand te brengen. Het creatieve proces als geheel, van het idee, de ontwikkeling en vertaling ervan in een kunstvorm, tot en met de uitvoering.
We hebben een 3D-ontwerp van de Award gemaakt op de computer, en toen we eenmaal tevreden waren over de vorm, hebben we het in horizontale laagjes gesneden om het over te brengen naar papier. Ieder laagje heeft een andere vorm om bij te dragen aan het ontwerp als geheel. Het papier is met een plotter gesneden. Daarna hebben we de verticale puzzel laagje voor laagje opgebouwd. Gelukkig hadden we alle 65 papieren onderdelen genummerd, anders zou het bouwen een hopeloos gepuzzel zijn geweest. Ten slotte hebben we voor elke categorie een passende kleur gekozen.
De animatiefilms zijn vanaf het eerste grafische ontwerp tot en met het script per categorie ontworpen in Illustrator. Daarna moesten we de snijbestanden maken en alle onderdelen op basis van kleur scheiden om ze vervolgens met onze plotter te snijden. Vervolgens moesten we alle ontwerpen bouwen en alles aan elkaar lijmen.
De fotosessie was het meest interessant omdat het je een bepaalde vrijheid geeft om nieuwe ideeën te bedenken maar wel met fysieke materialen te werken. Het is altijd gemakkelijker om ideeën voor animatiefilms te bedenken met de echte displays in plaats van op de computer.
Voor meer informatie over de Awards kunt u naar de volgende website gaan : https://antaliscreativepowerawards.com/
Voor meer informatie over Maud Vantours kunt u de volgende website gaan : https://maudvantours.com/