+32 (0)2 451 12 00
Openingstijden (8u-17u30)
Contact
Grafische sector, d2b

Wauw-effecten door digitale veredeling

17 jun 2019 —
Afdrukken
5_digitale_veredeling.jpg

Als het om veredeling van drukwerk gaat, scoren de nieuwste digitale persen opvallend goed. Ze kunnen al minstens zoveel wauw-effecten creëren als in offset mogelijk. En dat biedt digitale drukkers heel veel extra mogelijkheden, zeker met het oog op de feestdagen. Digitaal expert Sander Seijsener schetst een beeld van de nieuwe kansen die zich voordoen.

Als het om veredeling van drukwerk gaat, scoren de nieuwste digitale persen opvallend goed. Ze kunnen al minstens zoveel wauw-effecten creëren als in offset mogelijk. En dat biedt digitale drukkers heel veel extra mogelijkheden, zeker met het oog op de feestdagen. Digitaal expert Sander Seijsener schetst een beeld van de nieuwe kansen die zich voordoen.

Toegevoegde waarde

Drukkers die hun bedrijfsresultaat willen verbeteren, zoeken het vaak in besparingen of verhoging van de productiviteit. Maar wat Seijsener betreft is het minstens zo belangrijk om hoge meerwaarde aan het product toe te voegen: ‘De machines van de nieuwste generatie zijn uitgerust met heel veel extra features. Digitale drukkers realiseren zich nog te weinig dat daar aanzienlijke groeikansen liggen.’

Om die stelling te onderbouwen, verwijst hij naar veelzeggende cijfers. Van het totale aantal gedrukte full colour pagina’s – zowel offset als digitaal – wordt zo’n 30% veredeld. Kijk je alleen naar digital print dan is het percentage op dit moment slechts 0,5%. Maar dat is volgens Seijsener nog maar een deel van het verhaal. ‘Uit onderzoek blijkt ook dat de digitale drukkers bijvoorbeeld voor verdeling met metallic inkt slechts een meerprijs van 30% durven te vragen. Terwijl de eindklanten aangeven dat ze bereid zijn daarvoor zelfs tot 60% extra te betalen! Conclusie: De drukkers onderschatten zelf de waarde die ze in de keten kunnen toevoegen.’


Technologische wedloop

Als er één maand is die in het teken staat van drukwerk veredeling, dan is het wel december. Denk aan wenskaarten, giftvouchers, uitnodigingen, event tickets, cadeaupapier, winkel displays, direct mail, et cetera, et cetera. Het zijn allemaal producten die vragen om een wauw-effect. En sinds kort kan de nieuwste generatie digitale persen dat moeiteloos leveren – dankzij de technologische sprong voorwaarts. Seijsener: ‘Er is een soort wedloop gaande tussen de verschillende merken: Wie heeft de nieuwste features op zijn machines?’


Raised print en foliedruk

Over een breed scala aan bijzondereeffecten met speciale inkten beschikken de nieuwe modellen vrijwel allemaal: witteinkt, goud- en zilverkleurige inkt, fluorescerende inkt, … Bovendien is hetkleurbereik over het algemeen aanzienlijk verbreed en zijn fraaiere kleuren terealiseren. Daarnaast is er nog een aantal bijzondere technologische snufjeshet noemen zeker waard: ‘Neem bijvoorbeeld raised printing. De inkt wordt laagover laag op het papier gelegd waardoor het echt tactiel wordt. Een andere mogelijkheid is werken met folie. Je print eerst een beeld met zwarte toner. Dan neem je het papier uit de pers en voert het door een foliemachine. De goud en/of zilveren folie hecht dan alleen op de plaatsen met zwarte toner.’