Openingstijden (8u-17u)
Contact
Verpakkingsoplossingen

Hoeveel onderhoud heeft uw verpakkingsmachine nodig?

22 mei 2019 —
Afdrukken
36_Onderhoud_verpakmach.jpg

Bij veel bedrijven wordt gebruik gemaakt van verpakkingsmachines, zoals dozensluiters, omsnoeringsmachines of foliewikkelaars. Maar hebben deze machines onderhoud nodig?

Bij veel bedrijven wordt gebruik gemaakt van verpakkingsmachines, zoals dozensluiters, omsnoeringsmachines of foliewikkelaars. Maar hebben deze machines onderhoud nodig?

Deze vraag legde Muriël Knippers, Communication Manager Benelux, voor aan Senior Service Technican Peter Donker van Antalis.

Peter werkt al ruim 20 jaar in het Antalis packaging-team dat bestaat uit 13 monteurs en specialisten. Zij installeren verpakkingsmachines, geven gebruikerstraining en verlenen uitgebreide technische service.  Peter is al jaren werkzaam als service monteur en heeft aan vele machines onderhoud of interventie gepleegd. Peter legt uit: ‘voor verpakkingsmachines geldt hetzelfde als voor auto’s. Periodiek onderhoud voorkomt problemen, verlengt de levensduur en bespaart geld’.

Als servicemonteur van Antalis weet Peter Donker het uit ervaring: ‘zetten we een nieuwe machine neer en er wordt geen periodiek onderhoud uitgevoerd, dan zal dat misschien anderhalf tot twee jaar goed gaan. Maar daarna beginnen de problemen. Dan zie je dat glijdende en bewegende onderdelen slijtage vertonen en vervangen moeten worden. Als ze regelmatig waren schoongemaakt en gesmeerd, was dat helemaal niet nodig geweest.’

 

Stagnerende productie

Door een storing in een verpakkingsmachine kan een complete productielijn stil vallen. Peter Donker: ‘Je denkt wel eens: was ik hier eerder gekomen voor onderhoud, dan was deze ramp niet gebeurd. Dan is soms een onderdeel in een machine volledig versleten. Je hebt als monteur niet altijd meteen alle benodigde spullen bij je, dus zijn er meerdere bezoeken nodig om de zaak te herstellen. Dan ligt het proces voor langere tijd stil.’

Periodiek onderhoud kost uiteraard geld, al hangt dat sterk af van de soort machine en de duur van de servicebeurt. Het tarief voor zo’n servicebeurt kan voor de klant een reden zijn om er maar liever van af te zien. Toch gaat het om een relatief laag bedrag vergeleken bij de kosten van een storing. Stagneert een productielijn enige tijd, dan kan de schade al snel oplopen tot duizenden euro’s.
 

Tip: preventief smeren

Soms denken klanten dat letterlijk alle defecten onder de fabrieksgarantie van de machine vallen. Dat is een misverstand. Voor de bewegende onderdelen heeft de gebruiker ook zelf een verantwoordelijkheid. Die moeten zeer regelmatig worden schoon gehouden en van een druppel olie voorzien, zoals in de handleiding staat beschreven. Wordt dat preventief smeren achterwege gelaten, dan valt een mankement dat daaruit voorkomt niet onder de garantie. Vergelijk het met een automobilist die de bandenspanning en de olie zelf op peil moet houden. Gebeurt dat niet, dan is de schade vanzelfsprekend voor eigen rekening.

 

Veiligheid personeel

Daarnaast is de werkgever volgens het Arbobesluit verplicht tot machine-onderhoud voor de veiligheid van zijn werknemers. Ook moet hij elektrische installaties jaarlijks laten keuren volgens de NEN3140. Dat zijn extra redenen om een periodiek onderhoudscontract af te sluiten.

Peter Donker: ‘Antalis is OHSAS gecertificeerd. Dit betekent dat ik en mijn collega technici zeer bewust omgaan met Veiligheid en Gezondheid, en veel aandacht geven aan het milieu. Daarnaast zijn wij onder andere gecertificeerd voor VCA, Luchtvracht medewerker en keurmeester NEN3140. Ons team van 11 deskundige servicemonteurs staat altijd voor u klaar!’

Tijdens een servicebeurt demonteert de monteur diverse delen waardoor er dieper in de techniek van de betreffende machine kan worden gekeken, gecontroleerd, gereinigd en gesmeerd. Hiervoor kan de klant, afhankelijk van de machine en het intensieve gebruik, een onderhoudscontract voor meerdere keren per jaar afsluiten.

Peter legt uit dat Antalis verschillende onderhoudscontracten aanbied, waarbij er rekening wordt gehouden met het type machine en de mate waarin de machine wordt gebruikt. Wanneer een goed onderhouden machine toch in storing gaat, krijgt u voor de machines waarvoor een onderhoudscontract is afgesloten voorrang. Peter zegt: ‘Wij garanderen een interventie binnen 12 uur na melding. Zonder onderhoudscontract is dat 24 uur. Ook geeft een onderhoudscontract recht op een ruime korting op de prijs van reserveonderdelen’.

Meer weten? Just ask Antalis.