Verpakkingsoplossingen

Hoe duurzame verpakkingen de verkoop kunnen beïnvloeden

01 okt 2021 —
Afdrukken
Duurzame verpakkingen

De groeiende behoefte van consumenten aan groenere verpakkingen die inspelen op de beleving stelt de verpakkingsindustrie voor unieke uitdagingen. Consumenten vragen zowel om groene verpakkingsoplossingen als om een betere klantervaring. Bedrijven hebben daardoor steeds meer specifieke commerciële en ecologische uitdagingen.

De groeiende behoefte van consumenten aan groenere verpakkingen die inspelen op de beleving stelt de verpakkingsindustrie voor unieke uitdagingen. Consumenten vragen zowel om groene verpakkingsoplossingen als om een betere klantervaring. Bedrijven hebben daardoor steeds meer specifieke commerciële en ecologische uitdagingen.

Wat is de impact van milieuvriendelijke verpakkingen?

Eco-verantwoorde verpakkingen houden rekening met de milieueffecten gedurende de hele levenscyclus en proberen de schadelijke effecten op de menselijke gezondheid en het milieu te minimaliseren. Het verminderen van de totale omvang en het gewicht van verpakkingen en het verzenden in dozen van de juiste maat zijn de sleutel tot een duurzame verpakkingsstrategie, net als het kiezen van milieuvriendelijke materialen. De innovaties maken het mogelijk om duurzame verpakkingen te creëren die qua grootte zijn geoptimaliseerd om efficiëntiewinsten voor de supply chain te genereren. Overschakelen van conventionele materialen naar milieuvriendelijke materialen en het verkleinen van de verpakking maakt het mogelijk om milieuvriendelijker te worden.

 

Geconfronteerd met nieuwe klantverwachtingen

Volgens het Antalis-milieuonderzoek in opdracht van het IFOP (maart 2021) vindt 79% van de Antalis-klanten het ecologische karakter van verpakkingsproducten belangrijk of zeer belangrijk. 62% is bereid meer te betalen voor milieuvriendelijke verpakkingsproducten; een belang dat in de toekomst alleen maar groter kan worden, waarbij bedrijven die zich inzetten voor MVO een voorsprong hebben.

Ook al blijft prijs het belangrijkste aankoopcriterium voor Antalis-klanten, het milieu komt op de tweede plaats in termen van belang, wat het potentieel van dit aspect voor klanten aantoont. Ze plaatsen het zelfs op hetzelfde niveau als de primaire functie van de verpakking, namelijk de functionaliteit ervan!

 

Antalis-milieuonderzoek

 

De behoeften en zorgen van de consument nemen toe

Consumenten zijn nog milieubewuster. Ze eisen dat bedrijven duurzame oplossingen vinden die afval besparen en de ecologische voetafdruk verkleinen. 42% van de consumenten zei dat verpakkingen gemaakt van gerecyclede of duurzame materialen cruciaal zijn in hun dagelijkse winkelgewoonten (Globalwebindex 2019).

Bovendien zetten regelgevers, ngo's en consumenten bedrijven onder druk om duurzame oplossingen te vinden om de uitputting van hulpbronnen en klimaatverandering tegen te gaan. 55% van de Amerikaanse respondenten (McKinsey & company survey) in oktober 2020 zei dat ze zich extreem of zeer bezorgd maakten over de milieu-impact van productverpakkingen, dus consumenten blijven zeer alert op deze vragen. Omdat consumenten zich niet op één gebied concentreren, worden bedrijven die actie ondernemen op het gebied van duurzaamheid geconfronteerd met een breed scala aan zorgen. Voor elk type gebruik zegt 60 tot 70% van de consumenten bereid te zijn meer te betalen voor duurzame verpakkingen. 52% van de consumenten zegt meer producten met een duurzame verpakking te kopen als deze producten niet duurder zijn dan producten met een conventionele verpakking.

 

Bouw een betere merkervaring op

Koopcriteria en milieu-uitdagingen zijn nu gekoppeld aan de zakelijke benadering, aangezien lege ruimte en overtollig verpakkingsmateriaal de consument frustreert en een negatieve merkervaring creëert. Het milieu heeft een grote impact op de verkoop, zeker sinds de Covid-19 pandemie ons treft. Zo is nu 100% van de verzenddozen van de Franse online modewinkel Sezane gemaakt van gerecycled karton en kunnen ze worden geretourneerd of als decoratieve dozen in huis worden gebruikt. Sezane is ook bezig zijn dozen te stroomlijnen door onnodige labels en onnodige verpakkingen te elimineren en hun grootte en vorm aan te passen zodat ze beter passen bij de artikelen die ze moeten bevatten.

 

milieuvriendelijke verzendverpakking

 

Na de pandemie wordt het onmogelijk om het belang van duurzame verpakkingsoplossingen te negeren. Met de sluiting van niet-essentiële detailhandel omvat de verandering van levensstijl veel meer huis-aan-huisleveringen en veel meer verpakkingen om te sorteren en te recyclen. Tegelijkertijd eisen consumenten een bevredigende unboxing-ervaring bij het thuis winkelen. Online winkels moeten inspelen op deze concurrerende eisen door intelligente en ecologische verpakkingsoplossingen te vinden.

Meer dan tweederde van de consumenten is zich meer bewust van de milieuproblemen die samenhangen met afval en verpakkingen en zegt meer te betalen voor verpakkingen met minder impact op het milieu. Mensen recyclen ook meer als ze weten wat er met recyclebaar afval gebeurt, aldus de American Marketing Association. In het VK is al 50% van de consumenten om verpakkingsredenen van merk veranderd. Voor innovatieve e-commerce merken is het daarom belangrijk om klantbetrokkenheid en -verwachtingen mee te nemen in hun plan.

 

Milieuvriendelijke verpakking van begin tot eind

Het ontwerpen en verwerken van milieuvriendelijke verpakkingen is niet genoeg. Om volledig duurzaam te zijn, moeten we ook rekening houden met het einde van de levensduur. Daarom moeten merken nadenken over de effectieve recyclebaarheid van hun producten. De recycling van Nespresso begon meer dan 10 jaar geleden in het Verenigd Koninkrijk. Klanten krijgen verschillende opties aangeboden om hun capsules op te halen, om zo de koffie en het aluminium te scheiden voor hun tweede leven. Verpakkingen zijn recyclebaar als ze kunnen worden ingezameld, verwerkt en hergebruikt als grondstof of goederen. De recyclebaarheid van verpakkingen is afhankelijk van de aard en samenstelling.

 

het ontwerpen van milieuvriendelijke verpakkingen

 

De focus op flexibele materialen of materialen uit één grondstof, maar ook biologisch afbreekbare, plantaardige en andere groene alternatieven kunnen verpakkingen integreren in een circulaire toeleveringsketen. Bijna alle materialen zijn biologisch afbreekbaar, maar sommige hebben tientallen of zelfs eeuwen nodig om af te breken en zijn niet perse milieuvriendelijk.

Als u dus wilt dat uw verpakking net zo groen eindigt als ze is begonnen, vraag dan specifieke recyclinginformatie aan bij MVO-experts om ervoor te zorgen dat uw verpakking daadwerkelijk wordt ingezameld en naar een faciliteit wordt gestuurd.

 

Een stap naar verantwoord consumeren

Groene en slimme verpakkingsoplossingen zorgen voor een betere klantervaring en verminderen de voetafdruk van verpakking, verzending en levering voor conventionele merken en online retailers. Nu bedrijven en consumenten zich steeds meer bewust zijn van het belang van het bevorderen van duurzaamheid door middel van groene verpakkingsalternatieven, is de sleutel tot succes nu om consumenten te ondersteunen en voor te lichten over het verantwoord gebruiken en weggooien van verpakkingen, om te komen tot verantwoorde en frustratie-vrije verpakking.

 

________________________________

Bronnen:

1- McKinseay-onderzoek uitgevoerd tussen 14 en 22 april 2020 bij 2004 Duitse en Britse consumenten van 18 jaar en ouder

2 - https://www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190516103712.htm

3 - McKinseay-onderzoek uitgevoerd tussen 14 en 22 april 2020 bij 2004 Duitse en Britse consumenten van 18 jaar en ouder