Case studies, Verpakkingsoplossingen

Hoe het verpakkingsproces optimaliseren om het hoge aantal klachten te verlagen?

10 nov 2020 —
Afdrukken
Logistiek centrum - verpakkingsstation

Onze klant, een wereldmarktleider in renovatie en ambachten met zijn eigen logistieke centrum in Duitsland, was op zoek naar een manier om het hoge aantal klachten dat zijn klant ontving te verminderen.

Onze klant, een wereldmarktleider in renovatie en ambachten met zijn eigen logistieke centrum in Duitsland, was op zoek naar een manier om het hoge aantal klachten dat zijn klant ontving te verminderen.

De uitdaging van de klant

Per dag worden ongeveer 8.000 pakjes verstuurd, die manueel worden verpakt in 35 verpakkingsstations. Als vulmateriaal wordt 600 ton grijspapier gebruikt, wat overeenstemt met 1.200 palletten van elk 500 kg.

Kalpesh Patel, expert Antalis

Werknemers van de verpakkingsafdeling zorgen voor de levering van materiaal aan de verpakkingsstations. Hoewel de intralogistiek goed is - een automatische hoogbouwstelling, transportbanden voor verpakkingen en een dozensluitsysteem staan ter beschikking - blijft de verpakking het knelpunt bij de verzending. Bovendien wordt de klant gestoord door het hoge aantal klachten.

 

De oplossing van Antalis

Een sensorgestuurd kanaaltransportsysteem voorziet nu automatisch alle verpakkingsstations van luchtkussens als vulmateriaal. De kanalen worden gevoed vanuit in totaal drie machine-eilanden, waaraan speciaal bevoorradingspersoneel verpakkingsmateriaal levert. Dat betekent dat de werknemers aan de verpakkingsstations altijd op hun plaats blijven, waardoor de efficiëntie met 8 procent is gestegen. 


Doordat nu gevulde luchtkussens worden gebruikt, kon de palletdoorvoer van de materiaaltoevoer worden teruggebracht van 1.200 tot 300 pallets. Bovendien werd het klachtenpercentage teruggebracht tot minder dan 0,1 procent, aangezien de luchtkussens zelfs onder belasting een stabiel volume bieden in vergelijking met kreukelpapier. Daardoor blijven de kosten voortdurend onder controle. 

verpakkingsstation

luchtkussens als vulmateriaal

verpakkingsstation

Het proces

  • Start van het project na het eerste overleg met de klant
  • Planning van een oplossing door de productmanagers
  • Voorstelling van mogelijke oplossingen aan de klant
  • Beslissing: Integratie van een Automatic Delivery System met gebruik van luchtkussens
  • Planning van de installatie
  • Installatie en inbedrijfstelling van de installatie, opleiding van het personeel

Voordelen

Picto Kostenbesparing

KOSTENBESPARING

Niet alleen worden de intralogistieke kosten met 75% teruggedrongen, ook de verpakkingscapaciteit stijgt met maar liefst 8%.

Picto Ergonomie

ERGONOMIE

Betere ergonomie in het verpakkingsstation maakt het verpakken gemakkelijker en sneller voor de werknemers.

Picto milieuvriendelijk

MILIEUVRIENDELIJK

Minder leveringen zorgen voor een verlaging van de CO2-uitstoot met 75%. Het verpakkingsafval is ook met vier vijfden verminderd.

Smart consult logoIdentificatie van de klacht met gelijktijdige analyse en optimalisering van het verpakkingsproces.